Persbericht van alle Sinterklaas verenigingen in Breda.

De afgelopen jaren heeft Piet op veel plaatsen al een verandering ondergaan van zwart naar bruin, op TV heeft hij alle kleuren gehad, tot aan stroopwafel toe. De algehele discussie over Zwarte Piet, word in Nederland alleen maar groter.

Daarom is er tijdens de zomermaanden achter de schermen druk overleg geweest, tussen alle Sinterklaas verenigingen van Breda. Daarin is besloten dat alle verenigingen de definitie van Zwarte Piet gaan aanpassen.

Vanaf 2020 zal Zwarte Piet langzaam gaan veranderen in Grijze Piet !

Hierdoor blijft het sprookje voor de kinderen bestaan, en hebben we een acceptabele situatie, voor zowel de voor- als tegenstanders van Zwarte Piet.

Ook Sinterklaas Vereniging Tuinzigt Westerpark Haagpoort gaat mee in deze verandering.

Wij hopen dat deze verandering voor iedereen acceptabel is, en dat het weer gewoon een kinderfeest gaat worden, wat het altijd was.

Officieel persbericht :

Sinterklaas brengt nieuwe Pieten naar Breda

Op verzoek van het college van B&W van Breda zijn de Bredase Sinterklaascomités in gesprek gegaan met diverse partijen die problemen hadden met de verschijning van Piet, zoals deze in Breda op veel plaatsen tijdens intochten te zien was.

Deze gesprekken, onder leiding van Peter van der Velden, zijn als zeer waardevol ervaren en hebben nieuwe verhalen naar boven gebracht over hoe het sinterklaasfeest door een deel van de Bredase bevolking ervaren wordt. Niet iedereen ervaart het sinterklaasfeest als prettig door de verschijning van de traditionele Zwarte Piet. Deze figuur kan als kwetsend ervaren worden. Omdat de deelnemende comités van mening zijn dat het sinterklaasfeest niet bedoeld is om mensen te kwetsen, hebben zij nagedacht over een aanpassing van het uiterlijk van Piet die zij werkbaar achten. In deze aanpassing wordt afstand gedaan van diverse traditionele kenmerken in het uiterlijk van de Piet, maar wordt ook rekening gehouden met de uitvoering van het feest door honderden lokale vrijwilligers en de bezoekers van de intochten.

De nieuwe Bredase Piet is niet langer ‘zwart als roet’, maar ‘grijs als as’. Piet blijft immers wél door de schoorstenen de kinderen van cadeautjes voorzien. Ook de aankleding en haardracht van de Pieten zal meer gaan variëren. Sinterklaas nam in Breda al een breed scala aan bijzondere Pieten mee en dit zal in de toekomst alleen maar meer worden. De comités die aan deze verandering meewerken zijn: Bavel, Belcrum, Centrum, Ginneken, Heuvel, Prinsenbeek, Teteringen, Tuinzigt-Westerpark en Ulvenhout.

In de binnenstad van Breda zal dit jaar geen intocht worden georganiseerd in verband met de coronamaatregelen. De comités van de wijken en dorpen beraden zich nog op de vorm waarin het sinterklaasfeest doorgang zal vinden.

Zie ook de persberichten van andere plaatsen die overstappen op Grijze Piet :

Groetjes van Website Piet